• Facebook
  • Twitter
  • Google+
  • YouTube
Jewish Travler ותוליכנו לשלום
  • דף בית
  • חדשות
  • טיפים
  • יעדים
  • Destinations
  • קרוזים
  • המומלצים
  • אודות
  • About
  • דף בית
  • חדשות
  • טיפים
  • יעדים
  • Destinations
  • קרוזים
  • המומלצים
  • אודות
  • About
[cwa id="bannertop"]
Jewish Travler ותוליכנו לשלום
  • דף בית
  • חדשות
  • טיפים
  • יעדים
  • Destinations
  • קרוזים
  • המומלצים
  • אודות
  • About
  • דף בית
  • חדשות
  • טיפים
  • יעדים
  • Destinations
  • קרוזים
  • המומלצים
  • אודות
  • About
ראשי » טיפים » דתיים מגבירים שליטה בחברות התעופה הישראליות  / עמי אטינגר

דתיים מגבירים שליטה בחברות התעופה הישראליות  / עמי אטינגר

יעקב מאור 27 בינואר 2021

באתר חדשות התיירות TNET התפרסם מאמר פרשנות מעניין על היבטים דתיים חדשים בתחום התעופה הישראלית. בגלל חשיבותו אנו מוצאים לנכון לשתף בו גם את קוראינו ב"ותוליכנו לשלום":

הכתובת של התגברות השפעת הרבנים על התעופה הישראלית כבר הייתה על הקיר כאשר בשנת 1977 בגין הסכם קואליציוני נאסר על אל על לטוס בשבתות וחגים. מאז התעצם מאוד כוחם של רבנים וכל ניסיונותיה של אל על לשוב ולטוס 7 ימים בשבוע – נבלמו. עד שהגענו ליום שבו כנראה רב שולט על שתי חברות תעופה ישראליות. על פי משנתו מופסקים גם טיסות השבת של סן דור, חברת בת של אל על ועתה מופסקים גם טיסות השבת של ישראייר.

הניצחון הפוליטי של מועצות גדולי הרבנים ואדמו"רים ביישום האיסורים בזמנו על חברת אל על, שאגב מעולם לא הוגדרה מוביל לאומי, אלא רק מוביל נקוב ישראלי, חיזק אותם פוליטית ותיאבונם במרוצת השנים גבר, כי בלעדי שלוחיהם בכנסת אין ממשלות.

עצירת הטיסות פוגעת

עצירת טיסותיה של אל על בשבתות וחגים מהווה, לדעת אנליסטים רבים, פגיעה כלכלית ופיננסית קשה בחברה. מאימת השדולה הדתית, גם כאשר אל על הופרטה והפכה חברה מעורבת, העדיפו בעלי השליטה הקודמים (כנפיים) להמשיך ולשמור על איסור הטיסות בשבתות וחגים. גם אלי רוזנברג, תלמיד הישיבה, בעל השליטה הנוכחי (כנראה בהוראת רבו), ממשיך לשמור על איסור זה, ועתה נאסר על חברת הבת סן דור לטוס בשבתות וחגים.

הבעלים של חברת ישראייר רמי לוי ושותפו שלום חיים, באמצעות חברת בי. ג'י. איי השקעות, מתחילים עתה לממש את הבטחתם שישראייר לא תטוס בשבתות וחגים. לטענתם לא יהיה בכך פגיעה בפעילותה העסקית של החברה. ימים יגידו.

מצב כלכלי מתדרדר

במשבר הקורונה, בגין סגרים ותקנות נוספות ועתה סגירה מוחלטת של נתב"ג, מצבן הכלכלי של חברות התעופה הישראליות – אל על, ישראייר וארקיע – מתדרדר וככל שעובר הזמן הפסדיהן מעמיקים. כאשר המשבר יחלוף יטוסו אל על וישראייר חמישה וחצי ימים בשבוע רגיל ופחות ימים בשבועות שבהם יחולו גם חגים. זה רע מאוד מבחינה עיסקית. בחלל שהיווצר תהיה, אולי, הזדמנות לארקיע לפעול, בדיוק כפי שהיא פעלה בזמנו והפעילה טיסות בשבתות וחגים עבור אל על, במה שכונה אז "השכר הישראלי". אגב, ניסיון להפעיל ב-2019 באמצעות ישראייר וארקיע, טיסות בשבתות עבור אל על, בוטל לאחר כחודש של פעילות.

סיורים בשבתות?

גם כאשר ישראייר תנוהל על ידי שני אנשים מוכשרים מאוד – רמי לוי ואורי סירקיס, יהיה זה מאוד מורכב להצעיד בזמנים נורמלים את החברה לעבר רווחים, אם טיסותיה יופסקו בשבתות וחגים. לדוגמה: מקור ההכנסה חשוב של ישראייר מגיע מחבילות הנופש, כשהטיסות הן רק פרק אחד במכלול החבילה. הרבה חבילות נופש מתבצעות בשבתות וחגים. אז נניח שהטיסות של החבילות ימריאו לחו"ל בימי חמישי ויחודשו בימי ראשון – האם יופסקו בשבת גם הסיורים של נופשי החבילה בחו"ל, סיורים המהווים תוספת משמעותית בהכנסות.

קיטון בכושר הייצור

מהזווית הכלכלית התעופתית חשובים מאוד מספרי הנוסעים בתשלום כפול המרחק המוטס (RPK – Revenue Passenger Kilometer), שהם עמוד השדרה של ערכי התחבורה האווירית. דבר נוסף, בתעופה חייבים לנסות להתאים את ההיצע למושגי מספר המושבים שמוצעים למכירה כפול המרחק המוטס (ASK – Available Seat Kilometer) עם הביקוש בשוק, כדי להפיק מ-RPK הכנסות גבוהות. העלייה ביכולת זו היא חיובית רק אם היא נתמכת על ידי עלייה נאותה בביקושים. אבל, כשפעילות ישראייר קטנה לחמישה וחצי ימים יקטן גם ה-ASK. כלומר, קטן כושר היצור.

למרות זאת, בהחלט יתכן שלוי וסירקיס ינצלו את המלאי העצום של אנשים המסתובבים ב-52 סניפי רמי לוי שיווק השקמה, ב-35 חנויות שכונתיות של קופיקס גרופ, ב-24 הסניפים של גוד פארם, ואת 400 אלף החברים במועדון הצרכני של רמי לוי, וגם את 200 אלף לקוחות רמי לוי תקשורת סלולית. ניווט נכון, של פוטנציאל אנושי עצום זה, הוא כנראה שיאפשר לישראייר להרוויח, למרות הפסקת הטיסות בשבתות וחגים.

 

אפשר לקרוא את המאמר המקורי בלינק זה.

הכותב היה עורך חדשות ב"דבר", "ידיעות אחרונות" ו-25 שנה עיתונאי ב"מעריב" בתפקידי עורך חדשות, עורך כלכלי, רכז כתבים וכתב לענייני תעופה, תיירות ותעשיות ביטחוניות.

« פוסט קודם
פוסט הבא »

השארת תגובה

ביטול

חדשות
לילה סגול גם במלונות פתאל

לילה סגול גם במלונות פתאל

איזיג'ט ממשיכה שינויים בטיסה חינם

איזיג'ט ממשיכה שינויים בטיסה חינם

איכילוב Well מציעים בדיקת PCR זולה לחוזרים מחו"ל

איכילוב Well מציעים בדיקת PCR זולה לחוזרים מחו"ל

המדריך המלא לברי מים כשרים לשבת

המדריך המלא לברי מים כשרים לשבת

באנו חושך לגרש בגן הבוטני

באנו חושך לגרש בגן הבוטני

חדשות נוספות

תפילת הדרך
המומלצים
שקית הפלא גם לטיולים

שקית הפלא גם לטיולים

יעקב מאור
רג'ינה בתחנה- מסעדה כשרה עם אופי ואווירה

רג'ינה בתחנה- מסעדה כשרה עם אופי ואווירה

יעקב מאור
מאג'יק קאס- מקום חדש לחובבי אקסטרים

מאג'יק קאס- מקום חדש לחובבי אקסטרים

יעקב מאור
כפכפי Bumpers חדשים גם לילדים

כפכפי Bumpers חדשים גם לילדים

יעקב מאור
פארק דינוזאורים נפתח בת"א

פארק דינוזאורים נפתח בת"א

יעקב מאור

מומלצים נוספים

תן לנו לייק
קטגוריות
  • About
  • Destinations
  • אודות
  • המומלצים
  • חדשות
  • טיפים
  • יעדים
  • כללי
  • קרוזים
  • תמונה עליונה
  • תמונה שמאל
  • תמונה תחתונה במרכז
  • תמונה תחתונה ימין
אודות ותוליכנו לשלום
האתר הוא בלוג ומגזין אונליין שמטרתו לספק מידע מועיל ועצות לנוסעים לטיולים בחו"ל או בארץ כתבה זו פורסמה גם בשבועון 'נופשים' כל הזכויות שמורות לאתר 'ותוליכנו לשלום
יצירת קשר
נשמח להשיב על שאלותיכם. אם נתקלתם בבעיה בטיול, אולי נוכל לעזור לכם לפתור אותה. חברות התיירות מתיחסות ברצינות רבה יותר לתלונות שמגיעות אליהן מעיתונאים. כתבו לנו בדף "צור קשר" מה מציק לכם, ונשתדל לסייע
חדש בבלוג "ותוליכנו בשלום":
המדריך המלא לברי מים כשרים לשבת
באנו חושך לגרש בגן הבוטני
חנוכה למשפחות במוזיאון חצר הישוב הישן
תערוכות חדשות בגן הבוטני בירושלים
Theme by Pojo.me - WordPress Themes
Design by Elementor
Cleantalk Pixel
גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן
פתח סרגל נגישות

כלי נגישות

  • הגדל טקסט
  • הקטן טקסט
  • גווני אפור
  • ניגודיות גבוהה
  • ניגודיות הפוכה
  • רקע בהיר
  • הדגשת קישורים
  • פונט קריא
  • איפוס