חברת התעופה אייר סיישל, הפופולרית והחביבה על ישראלים, נכנסה להליכי פשיטת רגל. מעתה תנוהל החברה ע"י מנהלים חיצוניים לקראת הליכי הבראה או כינוס נכסים. אייר סיישל מפעילה טיסה שבועית אחת לישראל, מידי יום רביעי. לפני משבר הקורונה היא הפעילה 5 טיסות שבועיות על הקו הזה.
מנהלי אייר סיישל פרסמו לפני ימים אחדים הודעה משותפת עם רשות התעופה האזרחית של סיישל, שבה הם מאשימים את חברת 'איתיחאד אחזקות' במצבה הקשה של אייר סיישל. לפני כעשר שנים רכשה איתיחאד 40% ממניות אייר סיישל, כחלק ממסע רכישות עולמי שכלל גם את אליטליה, אייר ברלין, ואייוויז ההודית, שכולן חברות כושלות שפשטו רגל במשך השנים.
איתיחאד התערבה גם בניהול אייר סיישל וברכישות. בהנחיית איתיחאד לקחה אייר סיישל הלוואות של 72 מיליון דולר למימון תיפעול שוטף והצטיידות, ובנוסף נדרשת אייר סיישל להחזיר לאיתיחאד הלוואת מימון בעלים. משבר הקורונה גרם לאובדן הכנסות שהיו אמורות לממן את החזר ההלוואות. כאשר המצב הכספי של אייר סיישל התדרדר, מכרה איתיחאד את מניותיה בחזרה לממשלת סיישל תמורת דולר אחד. אבל על החזר הלוואה הבעלים היא לא ויתרה.
בשבוע שעבר הודיעה ממשלת סיישל כי לפי הנחיות קרן המטבע העולמית IMF נאסר עליה להמשיך לסבסד את אייר סיישל. הממשלה הזהירה את הנושים כי חיסול חברת התעופה בהליך כינוס נכסים יניב להם תשואה קטנה ביותר על השקעותיהם. לפיכך עדיף לכולם להמשיך להפעיל את חברת התעופה במסגרת תוכנית הבראה.
לצורך הכנת תוכנית הבראה והפעלתה מונו לחברה שני מנהלים חדשים, ברנארד פול Bernard Pool, ועוזרו סוקטו פתאל Suketu Patel. הם קבלו ארכה של כחצי שנה להציג תוכנית לארגון מחדש של החברה, ובינתיים להמשיך לפעיל את אייר סיישל כרגיל.
מר דב קלמן, מנכ"ל 'טרהנובה' נציגת אייר סיישל בישראל, אומר: "החברה מתנהלת היטב וטסה כעת ליעדים רבים יותר מאשר לפני הקורונה. הלו"ז של החברה כולל לא רק טיסות שבועיות לת"א, אלא גם טיסות המשך למאוריציוס ומלדיביים. בשבוע שעבר חברת התעופה אף הפעילה לראשונה טיסות לסרי לנקה. כמו כל חברות התעופה, גם אייר סיישל נפגעה קשות ממשבר הקורונה, אך הממשלה וההנהלה החדשה עושות הכל כדי לחזור כמה שיותר מהר לשגרה של היותה חברת התעופה המובילה של האוקיאנוס ההודי. ההתערבות של הIMF משונה, במיוחד לאור העובדה כי כמעט כל מדינות המערב תומכות בחברות התעופה הלאומיות שלהן, כולל מדינת ישראל".